Uzak Asya’dan Avrupa’nın ötesine uzanan ticaret yollarının tam kalbinde yer alan Türkiye, jeopolitik konumu ve güçlü altyapı yatırımlarıyla güvenli ticaretin bir numaralı koridoru haline geldi. Kuzeyde Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle oluşan belirsizlik ve güneyde Orta Doğu’daki kaotik ortam, ticaret akışının güvenli rota olarak Türkiye’ye yönelmesini sağladı.
Türkiye’nin lojistik alanında bir dünya merkezi olma vizyonu doğrultusunda, tüm akslarda yürütülen altyapı ve ulaşım projeleri hızla devam ediyor. Üç kıtanın kesişiminde bulunan Türkiye, yalnızca 4 saatlik uçuş mesafesinde 55.3 trilyon dolarlık GSYH’ye sahip 67 ülkeye, 1.5 milyar nüfusa, 12.6 trilyon dolarlık ithalat ve 13.4 trilyon dolarlık ihracat kapasitesine erişim imkânı sunuyor.
Orta Koridor ile 46 Günlük Süre 18 Güne İniyor
Türkiye, doğu-batı ticaret rotalarını kuzey-güney ekseninde genişleterek Çin’den Londra’ya uzanan tarihi İpek Yolu’nun modern versiyonu olan Çin-Orta Asya-Batı Asya Koridoru’nun (Orta Koridor) merkezinde yer alıyor.
Ümit Burnu’ndan geçen Güney Rotası: 45 gün 22 saat
Süveyş Kanalı ve Yunanistan üzerinden Güney Koridoru: 35 gün 7 saat
Türkiye bağlantılı Orta Koridor: 18 gün
Türkiye bağlantılı Kalkınma Yolu (deniz + demiryolu): 25 gün
Bu dev fark, Türkiye’nin lojistikte neden dünyanın merkez ülkesi haline geldiğini açıkça ortaya koyuyor.
KÜRESEL VİZYON: KALKINMA YOLU PROJESİ
Basra Körfezi’ni Türkiye’ye bağlayacak 1.200 kilometrelik demiryolu ve karayolu ağı olan Kalkınma Yolu Projesi, Türkiye, Irak, Katar ve BAE ortaklığında yürütülen en stratejik ulaşım projelerinden biri. Proje tamamlandığında Uzak Doğu’dan gelen yükler en hızlı ve güvenli şekilde Türkiye üzerinden Avrupa’ya aktarılacak.
Projenin hedeflenen tamamlanma yılı: 2030–2031
Zengezur Koridoru ve Diğer Demiryolu Projeleri Hızlanıyor
Azerbaycan’ı Nahçıvan’a ve Türkiye’ye bağlayacak Zengezur Koridoru, Orta Koridor’un önemini katlayacak. Türkiye ayağı olan Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Hattı 22 Ağustos’ta temeli atılarak resmen başlatıldı.
Uzunluk: 224 km
Taşıma kapasitesi: 15 milyon ton
Hedeflenen bitiş tarihi: 2029 sonu
Mayıs 2024’te yenilenen Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu da Zengezur Koridoru ile birlikte Orta Koridor’un yük kapasitesini önemli ölçüde artıracak.
DENİZDE STRATEJİK HAKİMİYET: Üç Deniz Girişimi
Türkiye’nin stratejik ortağı olduğu Üç Deniz Girişimi (Via Carpatia), Baltık Denizi’nden Adriyatik’e ve Karadeniz’e uzanan hatta altyapı eksikliklerinin giderilmesini amaçlıyor.
Asya ve Avrupa’yı bağlayan:
Avrasya Tüneli,
Yavuz Sultan Selim Köprüsü,
15 Temmuz Şehitler Köprüsü,
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü,
1915 Çanakkale Köprüsü
ile Türkiye kıtalararası ticaretin en güçlü geçiş ülkesi konumunda.
DEMİRYOLU BAĞLANTISI: Kuzey Marmara Hızlı Tren Hattı
Asya ve Avrupa’yı karadan 6. kez bağlayacak proje; Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden geçecek Kuzey Marmara Hızlı Tren Hattı ile tamamlanacak.
Maliyet: 4.5 milyar dolar
Kullanım amacı: Yük + Yolcu
İhale yılı hedefi: 2026
TÜRKİYE’Yİ LOJİSTİK MERKEZE DÖNÜŞTÜREN KORİDORLAR
Çin-Orta Asya-Batı Asya Koridoru (Orta Koridor)
Kalkınma Yolu
Zengezur Koridoru
Üç Deniz Girişimi (Via Carpatia)
Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu
Kuzey Marmara Hızlı Tren Hattı
Türkiye, bu projelerle küresel ticaretin güvenli limanı olma yolunda dev adımlar atıyor.
