Ä°LK KEZ BAÄžIMSIZ UYGULANDI
Türkiye Ä°statistik Kurumu (TÜİK), “2024 yılı Çocuklarda BiliÅŸim Teknolojileri Kullanım AraÅŸtırması”nın sonuçlarını açıkladı.
AraÅŸtırma, 2013 ve 2021 yıllarında Hanehalkı BiliÅŸim Teknolojileri Kullanım AraÅŸtırması’nın bir alt modülüyken bu yıl ilk kez bağımsız olarak uygulandı. Çalışmanın örnekleme yöntemi ve soru formu tasarımında deÄŸiÅŸikliÄŸe gidildi.
Bültende geçen “çocuk” ifadesi, belirli bir yaÅŸ belirtilmediÄŸi sürece 6-15 yaÅŸ grubundakiler için kullanıldı. BiliÅŸim teknolojilerine iliÅŸkin “düzenli kullanım” ifadesi de günde birkaç defa, günde bir defa veya hemen her gün ile haftada en az bir defa kullanıma karşılık geliyor.
YÃœZDE 10 ARTTI
AraÅŸtırmaya göre, çocuklarda internet kullanımı 2021’de yüzde 82,7 iken 2024’te yüzde 91,3 oldu. Ä°nternet kullanımı cinsiyete göre incelendiÄŸinde, erkek çocukların yüzde 92,2’sinin kız çocukların ise yüzde 90,3’ünün internet kullandığı görüldü. Bu oranlar 2021 yılında sırasıyla yüzde 83,9 ve yüzde 81,5 olarak belirlenmiÅŸti.
Çocukların yüzde 97,4’ünün interneti düzenli kullandığı kaydedildi. Bu oran 2021’de yüzde 98,6 olmuÅŸtu.
Kimi ders için, kimi oyun oynamak için kullanıyor
Düzenli internet kullanan çocukların yüzde 42,9’unun hafta içi, yüzde 53,6’sının ise hafta sonu günde yaklaşık iki saat ve daha fazla süre internette vakit geçirdiÄŸi belirlendi.
YAKLAÅžIK 2 SAAT
Günde yaklaşık 2 saat ve daha fazla süre internet kullananlar yaş gruplarına göre incelendiğinde, kullanım oranı hafta içi 6-10 yaş grubunda yüzde 30,6, 11-15 yaş grubunda yüzde 54,4 oldu. Bu oran hafta sonu ise sırasıyla yüzde 43,2 ve yüzde 63,5 olarak hesaplandı.
EN FAZLA VÄ°DEO Ä°ZLENDÄ°
Düzenli internet kullanan çocukların en fazla yürüttüğü faaliyetler sırasıyla yüzde 83,9’la video izleme, yüzde 75’le ödev, öğrenme veya çevrim içi derslere katılma ve yüzde 72,7’yle oyun oynama veya oyun indirme olarak kayıtlara geçti. Çocuklar interneti en az yüzde 13,2’yle e-posta gönderme veya alma amacıyla kullandı.
EN FAZLA YOUTUBE KULLANILDI
Çocukların en fazla kullandıkları sosyal medya platformu ise yüzde 96,3’le YouTube oldu. Bunu sırasıyla, yüzde 41,5’le Instagram, yüzde 26,2’yle TikTok, yüzde 21,4’le Snapchat, yüzde 13,6’yla Pinterest, yüzde 9,5’le Facebook ve yüzde 4,9’la X izledi.
YaÅŸ gruplarına göre sosyal medya platformlarının kullanımı incelendiÄŸinde, YouTube her iki yaÅŸ grubunda da en fazla kullanılan uygulama oldu. Ä°kinci sırayı 6-10 yaÅŸ grubunda yüzde 11,7’yle TikTok, 11-15 yaÅŸ grubunda ise yüzde 63’le Instagram aldı.
YÃœZDE 76 AKILLI TELEFON KULLANDI
Cep telefonu veya akıllı telefon kullandığını belirten çocukların oranı, yüzde 76,1 olarak belirlendi. Buna göre 6-10 yaÅŸ grubundaki çocukların yüzde 66,3’ünün, 11-15 yaÅŸ grubundaki çocukların ise yüzde 86,2’sinin cep telefonu veya akıllı telefon kullandığı görüldü.
Düzenli cep telefonu ya da akıllı telefon kullandığını beyan eden çocukların oranı da yüzde 98,2 olarak kayıtlara geçti. Bu çocukların en fazla yüzde 77,9’la internette gezinme, yüzde 77,3’le görüntülü veya görüntüsüz konuÅŸma, yüzde 75’le film, dizi, TV yayınları veya video izleme, yüzde 73,6’yla sosyal medyada bulunma amacıyla telefon kullandığı saptandı.
HER YARIM SAATTE TELEON KONTROLÜ
Düzenli cep telefonu ya da akıllı telefon kullanan çocukların yüzde 32,6’sı bu cihazlarını en az 30 dakikada bir kontrol etti. Bu oran, erkek çocuklarında yüzde 33,9 iken kız çocuklarında yüzde 31,2 oldu.
Bu telefonları düzenli kullanan ve her yarım saatte bir telefonunu kontrol ettiğini belirten 6-10 yaş grubundaki çocukların oranı yüzde 19,6, 11-15 yaş grubundaki çocukların oranı ise yüzde 42,8 olarak kayıtlara geçti.
Bu cihazları düzenli kullanıp en az 30 dakikada bir telefonunu kontrol eden, uyumadan önce en son ve uyandıktan sonra ilk yaptığı şey telefonunu kontrol etmek olan, televizyon izlerken ve başkalarıyla yemek yerken dahi telefon kullanan çocukların oranı yüzde 3,4 iken bunlardan en az birini yapan çocukların oranı yüzde 58,6 oldu. Bu davranışlardan en az birini gerçekleştiren çocukların oranı 2021 yılında yüzde 52,4 olarak belirlenmişti.
YÃœZDE 63’ÃœN KİŞİSEL ÃœRÃœNÃœ
Çocukların yüzde 63,8’i, bilgisayar (masaüstü, dizüstü, tablet), cep telefonu ya da akıllı telefon, akıllı saat ve oyun konsolu teknoloji ürünlerinden en az birinin sadece kendi kullanımında olduÄŸunu beyan etti. Bu oranın erkek çocuklarında yüzde 66,9, kız çocuklarında yüzde 60,5 olduÄŸu saptandı. Sadece kendi kullanımında bir biliÅŸim teknoloji ürünü olan çocuklar yaÅŸ gruplarına göre incelendiÄŸinde, en belirgin farkın cep telefonu veya akıllı telefon kullanan çocuklarda olduÄŸu görüldü.
Çocukların yüzde 43,9’unun sadece kendi kullanımında cep telefonu ya da akıllı telefonu, yüzde 35,7’sinin bilgisayarı, yüzde 14,3’ünün akıllı saati olduÄŸu belirlendi. Bu oranlar 2021’de sırasıyla, yüzde 39, yüzde 46,3 ve yüzde 3,9 olarak kayıtlara geçmiÅŸti.